9 najczęstszych schematów współpracy z influencerami

Mimo licznych wzlotów i upadków, influencer marketing wciąż jest chętnie eksplorowaną dziedziną marketingu. Wraz z ciągłym wzrostem liczby influencerów, marek z nimi współpracujących i generowanych przez nich treści, odbiorcy stali się bardziej wymagający. 

W gąszczu sponsorowanych postów, firmom coraz trudniej jest zwrócić na siebie uwagę i utrzymać zainteresowanie potencjalnych konsumentów. Toczą one swego rodzaju walkę o uwagę użytkowników sieci. Duża część brandów i marketerów działa według utartych schematów, znikając w nadmiarze publikowanych treści. Które z nich są najbardziej typowe? Czego unikać, żeby się wyróżnić?

1. Liczba followersów jako główny czynnik wyboru influencera

W wielu przypadkach decydującym czynnikiem wyboru influencera wciąż jest liczba followersów. O tym, że nie ma ona już takiego znaczenia jak kiedyś, mówi się od przeszło roku. Potwierdzeniem na to była chociażby próba ukrycia przez Instagrama liczby obserwujących. Obecnie nie warto sugerować się liczbą followersów. Trzeba przede wszystkim zwracać uwagę na takie czynniki jak zaangażowanie, zasięg postów oraz demografię. Dzięki temu zyskamy odpowiedniego influencera, co z kolei wpłynie na atrakcyjność kampanii i zwiększy szansę wyróżnienia się na tle innych.

2. Brak swobody influencera w realizacji działań

Niejednokrotnie marki lub marketerzy starają się ściśle kontrolować każdy aspekt współpracy z influencerem. Od udzielania szczegółowych wytycznych, do przesyłania gotowych tekstów. Skutkiem takich działań jest utrata wiarygodności rekomendacji osoby wpływowej. Jednym z założeń marketingu influencerskiego jest umożliwienie twórcom promocji produktów w swoim stylu. Najlepiej by współpracowali oni z agencją czy marką od samego początku procesu tworzenia kampanii. Danie im głosu i większej swobody przełoży się na wyprodukowanie unikalnego i autentycznego contentu.

Przykład współpracy zawierającej gotową treść od marki
źródła: instagram.com/cosmeticbeauty200, instagram.com/julka.miziolek

3. Nachalne lokowanie produktu

Najpopularniejszą formą współpracy z influencerem jest lokowanie produktu. Markom często zależy, by ich towar był jak najbardziej widoczny. Niektórzy proszą o poprawki, jeśli twórca nie umieści promowanych produktów w centrum uwagi sponsorowanego postu lub filmu. Pamiętajmy, że influencer marketing nie jest typową reklamą. Umieszczanie artykułu w centrum uwagi będzie w większości przypadków odebrane jako nachalne. W przypadku materiałów zawierających lokowanie produktu zasada brzmi „im subtelniej, tym lepiej.”

Przykład nachalnego lokowania produktu źródło: instagram.com/aga.ziemba/

4. Nadmierna ilość sponsorowanych treści

Nierzadką praktyką jest także przedkładanie ilości współprac nad ich jakość. Brandy wchodzą w kooperację z dużą liczbą losowych, często niedopasowanych do marki, influencerów. Firma w wyniku tych działań, co prawda jest widoczna w sieci, ale ma to zazwyczaj odwrotny od zamierzonego skutek. Dochodzi do tzw. „zalania rynku.” Produkt, który jest promowany przez każdego traci swoją wartość, a potencjalny konsument staje się podejrzliwy w stosunku do marki i samego influencera.

Przykład tzw. „zalania rynku” produktami jednej z marek
źródła: instagram.com/elizka_trybala, instagram.com/agakaczor

5. Ograniczenie się do jednego kanału komunikacji

Jedną z ważniejszych decyzji, które musimy podjąć planując współpracę z influencerem, jest wybór kanałów, w których twórca opublikuje stworzone przez siebie treści. Standardem jest skupienie się na jednej platformie. Wynika to przeważnie z chęci ograniczenia wydatków na kampanię. Najlepsze rezultaty przynosi jednak współpraca na wielu platformach. Każdy z kanałów daje inne możliwości. Ponadto wielokanałowość udowadnia, że współpraca z twórcą nie jest przypadkowa, a on sam dociera z naszym przekazem do maksymalnie szerokiej grupy swoich odbiorców.

6. Podejmowanie tylko jednorazowych współprac

Wśród wielu panuje jeszcze przeświadczenie, że influencer marketing to bardziej współprace punktowe niż długofalowe działania. Spora część realizowanych z influencerami projektów ma więc charakter krótkofalowy. Zastanówmy się jednak, czy osoba wpływowa, która chwali przez tydzień konkretny produkt, po czym przestaje o nim wspominać, jest przekonująca? Co prawda jednorazowa rekomendacja jest lepsza niż jej brak, ale jej wpływ jest ograniczony. Czy w takim razie marki powinny podejmować jedynie współprace długofalowe? W gruncie rzeczy zależy to od wielu czynników. Niewątpliwymi zaletami długoterminowych działań z internetowym twórcą jest możliwość poznania i zrozumienia marki, z którą współpracuje oraz zbudowania relacji pomiędzy brandem a odbiorcą treści. Ponadto marka i osoba wpływowa mogą pozwolić sobie na wspólne opracowanie i zrealizowanie wielu kreatywnych pomysłów, które spodobają się obserwatorom. Dłuższa współpraca z influencerem jest także bardziej wiarygodna i mocniej zapada w pamięć.

7. Influencer jako jedyny dystrybutor treści

W kontekście dystrybucji treści, marki wielokrotnie polegają jedynie na twórcach. Nie wykorzystują przy tym swoich zasięgów, które często nie pokrywają się z zasięgami wybranego influencera. Firmy mogą i powinny wspierać influencerów w działaniach dzięki swoim mediom społecznościowym. Wzmocnienie przekazu twórcy poprzez kanały marki podniesie jego wartość i wpłynie na pozytywny wizerunek brandu.

8. Ścisłe dopasowanie influencera do marki

Odpowiedni dobór influencera jest pierwszym i najtrudniejszym krokiem w planowaniu kampanii influencerskiej. Najprostszą i najczęściej wybieraną drogą jest współpraca z twórcami działającymi w tej samej branży. Jednym z plusów marketingu wpływowego jest to, że możemy nawiązać kontakt z kimś, kto na pierwszy rzut oka nie pasuje do marki. Blogger podróżniczy może reklamować kosmetyki, a influencerka parentingowa – podróże. Warto szukać połączeń twórcy z marką. Pozwoli to dotrzeć do nowych odbiorców i nie tylko w ciekawy, ale i skuteczny sposób promować produkt lub usługę.

Przykład ścisłego dopasowania influencera do marki źródło: youtube.com/user/weakpointblog

9. Post sponsorowany i recenzja jako podstawowe formaty wykorzystywane w kampaniach influencerskich

Najczęściej współpraca z influencerami ogranicza się do prostych, sponsorowanych postów bądź filmów, z lokowaniem czy recenzją produktu, umieszczanych w wybranym medium twórcy. Popularność tych formatów powoduje trudności w przebiciu się z własnym produktem i wyróżnieniem na tle konkurencji. Influencerzy to kreatywne umysły, które możemy wykorzystać w rozmaitych działaniach. Warto z tego skorzystać i stworzyć nieszablonową kampanię, przykładowo organizując challenge, event czy wykorzystując storytelling. Możliwości jest wiele, a odrobina wysiłku na pewno zwróci się w postaci wyników kampanii.

 

Influencer marketing jest jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych. Dzięki dobrze opracowanej strategii i kreatywności współpraca z internetowymi twórcami może skutecznie wypromować markę i wesprzeć w osiągnięciu przewagi nad konkurencyjnymi brandami.