Zasięgi z życia wzięte, czyli największa zaleta RTM

Co to właściwie RTM?

Marketing czasu rzeczywistego (RTM) jest koncepcją, bardzo często wprowadzającą w błąd. RTM to odważna taktyka, ale ma sens tylko wtedy, gdy jest używana w odpowiednim kontekście i czasie. Nawet najbardziej znane marki nie są zgodne w tym, co ten termin oznacza i jak z niego korzystać. Większość firm uważa, że RTM polega na dostarczeniu spersonalizowanych treści klientom, odnosząc się do dużych wydarzeń czy okazji, które można zaplanować z wyprzedzeniem. Inni uważają, że RTM to szybka reakcja na bieżące wydarzenia lub trend. Kto ma rację?

Marketing Czasu Rzeczywistego to proces, który pozwala marketingowcom wykorzystywać wydarzenia w czasie rzeczywistym i dostarczać odpowiednie treści odpowiednim odbiorcom, we właściwym czasie. Pomysły muszą zostać opracowane w ciągu kilku minut, a nie dni lub tygodni. Zaletą tego typu marketingu jest możliwość czerpania korzyści z popularnych tematów, do których mogą się odnosić Twoi obserwatorzy.

Real Time Marketing jest więc nastawiony na szybkie działanie, wymagające refleksu, wyczucia i odrobiny szczęścia. Odmianą RTMu jest także FTM – Future Time Marketing, który w odróżnieniu od Real Time Marketingu możemy odpowiednio wcześnie zaplanować i przygotować.

Super Bowl i Oreo

Najpopularniejszy RTM pochodzi z 2013 roku. Podczas Super Bowl zgasły światła i zapadły całkowite ciemności. Po kilku minutach pojawił się tweet:

RTM oreo
źródło: twitter.com/oreo

W ciągu zaledwie kilku minut od awarii, Oreo zamieściło zdjęcie oświetlonego ciasteczka. które przejęło świat mediów społecznościowych. Tweet pojawił się podczas przerwy w zasilaniu Superbowl, został przekazany około 15 000 razy i zwiększył liczbę użytkowników na Twitterze o 8 000. Został również opublikowany na Facebooku, co zaowocowało ponad 19 000 polubieniami i zwiększyło liczbę obserwujących na Instagramie z 2 000 do 36 000. A to wszystko dzięki jednej osobie, która zdecydowała się w krótkim czasie podjąć decyzję o publikacji jednego tweeta.

Marketing Czasu Rzeczywistego jest powiewem świeżego powietrza dla konsumentów, którzy tęsknili za treściami, które mają dla nich sens. Użytkownicy bardziej niż kiedykolwiek, wymagają, aby szybkość reakcji, uczestnictwa i znaczenia komunikatów w mediach społecznościowych była maksymalnie przyśpieszona. Według badań Mindshare korzystanie z jednego ekranu przestaje być powszechną praktyką – 70% polskich użytkowników Internetu korzysta z więcej niż jednego ekranu równocześnie. Dzięki temu jedna osoba, w jednym czasie może śledzić i komentować kilka wydarzeń, które uważane są za ważne w społecznym świecie, równocześnie. Udostępnianie, lajkowanie czy komentowanie „tematów na topie” nas nie dziwi. Jeśli więc widzisz temat, który ma dużą szansę na wiralowość – koniecznie zastanów się, jak możesz go wykorzystać w odniesieniu do swojej marki.

Michał Sadowski i słuchawki DeFunc

RTM to także monitorowanie i śledzenie nie tylko wydarzeń, ale także ludzi. 5 lutego Michał Sadowski, założyciel Brand 24 publikuje na swoim Facebooku wpis:

RTM
źródło: www.facebook.com/michalsadowski

Po zaledwie dwóch dniach pojawia się kolejny wpis:

RTM
źródło: www.facebook.com/michalsadowski

Belenciaga i Mcdonald

Dom mody Balenciaga wypuścił na rynek buty zwane jako mules. Internauci szybko doszukali się dużego podobieństwa do opakowania frytek McDonald.

RTM balanciaga buty
źródło: www.mygregorys.com

Odpowiedź Szwedzkiego McDonald’s:

RTM
źródło: www.instagram.com/mcdonaldssverige/

Hostessa z Rozdania Złotych Globów i Wawel

Podczas gali rozdania Złotych Globów pewna sprytna hostessa rozdająca wodę Fiji ustawiała się w taki sposób, że znalazła się niemal na każdej ściankowej fotografii. Zdjęcia z hostessą, nazwaną „Fiji water girl”, obiegły cały świat.

RTM
źródło: twitter.com/enews

Odpowiedź Redakcji M!:

RTM
źródło: www.facebook.com/WawelSlodycze/

RTM nie byłby tak popularny, gdyby nie jego skuteczność. Czynnik „czasu rzeczywistego” sprawia, że użytkownicy są skłonni do większego zaangażowania, niezależnie czy jest to wirusowy trend, który ogarnia Internet, czy zbliżające się wydarzenie. Jeśli treść zostanie dostosowana do sytuacji – odbiorcy z pewnością będą skłonni do interakcji.

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl