Światowy trend łamania stereotypów w wykonaniu polskiej marki Venus

Dyskusja o pięknie

Dove, marka obecna na rynku od ponad dwudziestu lat, jako pierwsza zaczęła walkę ze stereotypami w reklamie. Kampania „Prawdziwe piękno” została wyemitowana w Polsce w 2006 roku, rozpoczynając dyskusję na temat kobiecego piękna. W spotach zobaczyć można było prawdziwe kobiety, których wygląd nie był udoskonalany za pomocą retuszu. Autorzy przedstawili osoby w różnym wieku, o rozmaitych figurach i kolorach włosów, udowadniając, że piękno nie zależy od wyglądu zewnętrznego.

Marka, otwierając dyskusję na temat szeroko pojętego piękna, pomogła kobietom odzyskać wiarę w siebie. Zwróciła także uwagę opinii publicznej na wyidealizowany obraz kobiet w reklamach. Dove swoje działania prowadzi konsekwentnie od wielu lat i zmienia utarte przekonania dotyczące piękna.

kampania łamiąca stereotypy
fot. Schulz brand friendly, materiał własny

Kampania łamiąca stereotypy

Na polskim rynku obalenia kobiecych stereotypów podjęliśmy się z rodzimą marką kosmetyków Venus. W czerwcu 2016 roku w kampanii „Kobiety są z Venus!” przedstawiliśmy dziewczyny, które dbają o swój wygląd. Zerwaliśmy ze schematem kobiet idealnych, które mają wiele czasu na codzienną pielęgnację, a tuż po wstaniu z łóżka zawsze wyglądają perfekcyjnie. Jak pokazały badania, konsumentki nie wierzą celebrytkom ani aktorkom występującym w reklamach. Wolą oglądać prawdziwe, realne kobiety, które są podobne do nich samych. Dlatego też zmieniliśmy komunikację marki, pokazując kobiety z prawdziwymi problemami, jednocześnie prowadząc ją w bardzo lekkim tonie. Stworzona przez nas kampania telewizyjna zaakcentowała ideę „życie to nie reklama”.

kampania łamiąca stereotypy
fot. Schulz brand friendly, materiał własny

Efekty kampanii

Pokazaliśmy, że Venus to marka, która jest blisko kobiet i rozumie ich codzienne problemy. Kampania łamiąca stereotypy zwiększyła także zaangażowanie konsumentek w mediach społecznościowych. Fanki Venus wchodziły w interakcje z marką osiem razy częściej niż rok wcześniej. Dzięki ich aktywności posty docierały do szesnaście razy większego grona odbiorców. Produkty marki wprowadziliśmy także do sieci sklepów Rossmann, dla której powstała dedykowana linia kosmetyków Venus Nature. W roku 2016 wartościowa dynamika sprzedaży kluczowych kategorii Venus wzrosła o 24,1% względem roku 2015.

„Kobiety już więcej nie dadzą sobie w kaszę dmuchać” – mają wybór, mogą się zbuntować. To właśnie do nich należało 80% wyborów zakupowych w 2017 roku. Ta tendencja uruchomiła machinę femvertisingu. Udało nam się zaprezentować realne kobiety, zmagające się z wyzwaniami codzienności, które w żaden sposób nie są wyidealizowane, wręcz przeciwnie – łamią schematy i są dumne z własnego ciała.