Rok 2017 w social mediach według Agaty Fedczyszyn

Agata Fedczyszyn, nasza Social Media Specialist podsumowuje rok 2017 w mediach społecznościowych i w nowym roku liczy na jeszcze większe wykorzystanie potencjału agencji reklamowych.

Wydarzenie roku

Kiedy femvertising zagościł na salonach i nadał nowy kształt komunikacji dla kobiet, większość reklamodawców zapomniała, że medal ma dwie strony. Dziewczyny wyzwalają się z panujących schematów, a co z chłopcami? Czyżby reklamodawcy chcieli ich porzucić z przyklejoną maską twardziela, która sprawia coraz to większe problemy z normalnym oddychaniem?

Właśnie dlatego tak ważnym wydarzeniem dla reklamy w tym roku jest powstanie kampanii marki Axe „It’s okay for guys” popychającej machinę zjawiska, które nazwiemy już wkrótce „menvertisingiem”.

Zarówno spoty Axe, jak i komunikacja w social mediach pięknie zaintonowały zachodzącym w społeczeństwie zmianom nastrojów. Marka przygotowała panele dyskusyjne spod szyldu „The mask you live in” zrzeszające uczestników przez fanpage na Facebooku. W prosty sposób zakomunikowały potrzebę dyskusji: „Bądź mężczyzną i nie płacz” – badania w Wielkiej Brytanii wskazują, że chłopcy mają znacznie większą od dziewczyn skłonność do zaburzeń behawioralnych: częściej wylatują ze szkół, sięgają po używki, dopuszczają się prawnych wykroczeń i nadużywania alkoholu. Uczyńmy ten problem widocznym.

Kierunek podjęty przez Axe wygląda jak przyszłość reklamy, taką jaką chce ją zobaczyć: odejście od generowania sztucznych potrzeb na rzecz zaangażowania w realne i konstytuujące grupę odbiorców problemy; odpowiadanie w prekursorski sposób na to, co kiełkuje pod powierzchnią.

Sukces roku

Ten moment, kiedy coś jest tak złe i prymitywne, że aż chce się o tym mówić, jednak robiąc to, czuje się ten ból, że robi się dokładnie to, czego oczekiwali twórcy – rozgłos. I nie piszę tutaj o „Poka Sowę”, choć z nią było podobnie.

Dzięki wirtuozerskiemu spotowi wypuszczonemu przez Ministerstwo Zdrowia, cały świat pochylił się z troską nad prokreacją Polaków. O tak. Doczekaliśmy się pięciu minut sławy w magazynie „The Independent” („Polska chce nakłonić obywateli do seksu w najdziwniejszych sposób na świecie”), ale także w „The Times”, „Guardianie,” „Daily Mail”, Fox News, „Berliner Kurier”, „USA Today”, „India Times” oraz w chińskim dzienniku „South China Morning Post”. Nikt nie krył rozbawienia potraktowaniem Polaków jak bezmyślnych dzieciorobów.

Oklaski. Kurtyna.

Porażka / rozczarowanie roku

Nagłówki mediów informacyjnych coraz mocniej przypominają nagłówki brukowców typu Fakt. Jeszcze jakiś czas temu miejsca w sieci, które uchodziły za względnie rzetelne obniżają loty i tracą twarz, a to tylko po to, aby podołać magicznej zasadzie klikalności.
Wskazana jest coraz bardziej wybiórcza selekcja wybieranych przez nas kanałów, umysłowe oczyszczalnie muszą działać jeszcze prężniej, aby nie wpuszczać jeszcze większej ilości śmieci.

Człowiek roku

Ukłony dla Anji Rubik, która przygotowaniem kampanii #sexedpl pokazała siłę i charakter. Tak właśnie wygląda kampania społeczna na poziomie. Minimalizm, który dociera w głąb i pod skórę. Nie szokuje, nie przyciąga niepotrzebną dyskoteką scenopisarskich efektów, w zamian za nazwanie zjawiska po imieniu.

W Polsce, gdzie światło rzucane na tematy związane z seksualnością jest regularnie wygaszane i przykrywane warstwą świętobliwej hipokryzji, #sexedpl zostaje na długo.

Serwis / kampania / projekt roku

W Polsce obecnie jest 1,2 mln potencjalnych dawców szpiku. To kolejny świetnie wykorzystany rok przez Fundację DKMS. Jak to robią? Nie szokują usilnie, nie kombinują, nie dopisują formy ponad treść, po prostu postawili na prężną komunikację w social media. Ludzie, którzy boją się na co dzień pobrania krwi, znajdują w sobie pokłady bohaterstwa, bo DKMS uświadomił im, że to nie tylko bohaterski czyn i personalna satysfakcja, ale przy okazji gest mocno gratyfikujący społecznie.

Prognoza social media na 2018 rok

Niech ona ma formę samospełniającej się przepowiedni: to, że polskie agencje potencjał mają – wszyscy wiemy. Teraz niech tylko klienci odważą się na więcej.

Tekst dostępny jest również na portalu Wirtualne Media.

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl