Narzędzia Content Managera – jak ułatwić sobie pracę i tworzyć dobre treści

Chaos. Nadmiar informacji. Różnorodność zadań w jednym czasie. To wyzwania stojące przed specjalistami od content marketingu. Rozwiązaniem tych problemów są odpowiednie narzędzia, które ułatwiają wykonywanie zadań, oszczędzają cenny czas, a przede wszystkim pozwalają na tworzenie atrakcyjnych treści. Właściwie na każdym etapie pracy znaleźć można takie narzędzia, które przyczynią się do generowania lepszych wyników i optymalizacji działań. Skorzystaj więc ze sprawdzonych rozwiązań.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jakie narzędzia są niezbędne w pracy content managera,
  • dlaczego warto postawić na dobre narzędzia z myślą o dobrych treściach,
  • jak wykorzystać potencjał narzędzi, aby skutecznie docierać do swoich klientów.

Istnieją dziesiątki narzędzi, które mogą usprawnić pracę content managera każdego dnia. Nie wszystkie są doskonałe. Nie wszystkie są łatwe w obsłudze. Nie wszystkie są darmowe. Mają jednak jedną główną zaletę – wpływają na efekty pracy. Przyjrzyj im się bliżej, przetestuj i dobierz takie, które najbardziej odpowiadają Twoim potrzebom i preferencjom.

narzędzia content menagera
fot.Rawpixel.com/Shutterstock.Inc

Znajdź temat lub inspirację

Nie od dziś wiadomo, że przy tworzeniu treści powinno się skupiać przede wszystkim na odbiorcy i to dla niego przygotowywać content. Stąd tak ważne jest poznanie grupy docelowej i tematów, które ją interesują. Do tego celu wykorzystuj narzędzia, które z różnych perspektyw pomogą Ci poznać zainteresowania Twojej grupy, oraz zainspirują Cię do tworzenia wartościowych dla użytkownika treści.

Chcesz poznać opinie i zainteresowania swoich potencjalnych klientów? Oto narzędzia, które Ci w tym pomogą.

Facebook Audience Insights – to bezpłatne narzędzie Facebooka. Dzięki któremu poznasz szczegółowe zainteresowania Twojej grupy, jej upodobania pod kątem treści w tym kanale społecznościowym, a także ostatnie aktywności na FB.

WSKAZÓWKA:

Podaj w Statystykach Grup Odbiorców (Facebook Audience Insights) znane Ci informacje o grupie docelowej (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, podstawowe zainteresowania), a Facebook wyszuka m.in., co czyta ta grupa (jakie są jej ulubione strony, czasopisma, blogi), kogo obserwuje (jakich celebrytów czy autorytety w branży), jakie inne zainteresowania posiada. Przejrzyj najpopularniejsze wyniki i zwróć uwagę na to, jakie treści cieszą się największą popularnością wśród Twoich odbiorców (memy czy merytoryczne artykuły), jaki styl graficzny najbardziej im odpowiada (krzykliwy czy stonowany), jaki rodzaj humoru ich przekonuje (subtelny czy ironiczny). Wykorzystaj te informacje przy tworzeniu własnych treści.

arzędzia content managera
fot. Yuganov Konstantin/Shutterstock.Inc

Interankiety (www.interankiety.pl) – wiedza o tym, co interesuje Twoją personę, jest kluczowa przy szukaniu tematów do własnego contentu. Dlatego czasem warto po prostu… zapytać. Ankiety można swobodnie przeprowadzać w social mediach (m.in. w Insta Stories na Instagramie, w grupach i na stronach firmowych na Facebooku), ale istnieją też osobne narzędzia do ich tworzenia. Jednym z nich jest platforma Interankiety.pl, na której do wyboru masz wiele typów pytań. Autorzy narzędzia dopuścili również możliwość zadawania odbiorcom pytań warunkowych (w ten sposób możesz wymusić na badanych odpowiedzi na wybrane zagadnienia). Dzięki integracji z Google Analitycs możesz śledzić statystyki wyświetleń ankiety. Nie ma też problemu z poznaniem wyników w czasie rzeczywistym i eksportowaniem raportów.

Przeprowadzanie ankiety wśród grupy docelowej sprawi, że poznasz jej preferencje – dowiesz się, jakiego rodzaju treści warto tworzyć, jakie tematy mogą cieszyć się sporym zainteresowaniem, a czego brakuje w Twojej komunikacji. Ankiety to jedna z prostszych i skuteczniejszych metod szukania tematów – właściwe zadanie pytań i dobra analiza odpowiedzi doprowadzą Cię do wartościowych wniosków, a te pomogą w tworzeniu skutecznych treści.

Google Trends (www.trends.google.pl) – to narzędzie pozwala sprawdzić, jakich informacji poszukują w internecie użytkownicy. Po wpisaniu hasła zobaczysz liczbę zapytań w określonym czasie . Słowa możesz łączyć i porównywać ich wyniki wyszukiwań względem siebie.

BuzzSumo (www.buzzsumo.com) – podpowiada, które treści w danej kategorii szczególnie polubili internauci. Wyświetla najpopularniejsze wpisy w mediach społecznościowych i na blogach, dobrane pod kątem słów kluczowych w danym temacie. Pokaże nawet cieszące się największym powodzeniem infografiki o… lodach, butach czy kawie.

narzędzia content managera
fot.Rawpixel.com/Shutterstock.Inc

Przykład:

Prowadzisz stronę firmową na Facebooku kawiarni, która słynie z pysznych, świetnie przygotowanych kaw? Świetnie – znajdź ciekawostki, które cieszyły się największym zainteresowaniem wśród smakoszy kaw i podziel się ze swoimi lokalnymi klientami. Tak samo możesz uczynić w innych branżach – zainspiruj się tym, co użytkownicy już polubili.

Posegreguj treści

Inspiracji i potencjalnych tematów można zebrać bardzo dużo. Jak o nich pamiętać? Można oczywiście mieć setki zakładek z artykułami, które wciąż czekają na przeczytanie. Na szczęście jednak istnieją narzędzia, które mogą Cię po części wyręczyć w zakresie agregacji treści i zapisywać linki, które odkładasz na później.

narzędzia content managera
fot.REDPIXEL.PL/Shutterstock.Inc

Narzędzia do agregacji treści

Pocket (www.getpocket.com) – to rozwiązanie, które pozwala na zapisywanie w aplikacji artykułów, wpisów na blogach czy infografik do przeczytania później. Linki można otworzyć w każdej chwili, ponieważ wpisy są dostosowane do urządzeń mobilnych. Łatwo możesz kategoryzować zapisywane linki – po hashtagach czy tematach – i tak też je poźniej wyszukiwać.

Feedly (www.feedly.com) – to najbardziej rozbudowane rozwiązanie pod kątem agregacji treści podpowiadające w dodatku, co może Cię zainteresować. Narzędzie wskazuje artykuły podobne do oznaczonych jako ulubione. Minusem Feedly jest to, że bierze pod uwagę jedynie strony z czytnikami RSS. Plusem natomiast fakt, że posiada intuicyjny interfejs, którzy przypomina stronę z wiadomościami ze świata. W końcu niejako taką właśnie pełni rolę.

Twórz treści, które przyciągają nie tylko słowem

Masz już wybrane tematy – wiesz o czym i do kogo chcesz pisać. Pozostaje Ci teraz wybór odpowiednich narzędzi, za pomocą których najlepiej trafisz do swojej grupy docelowej. To właśnie myśl o niej powinna determinować wybór tematu artykułu na blogu, e-booka, podcastu, webinarium, prezentacji, infografiki, zdjęcia, wideo, animacji czy gifa. Decydując się jednak na którekolwiek z wymienionych formatów, musisz pamiętać o zadbaniu o trzy aspekty: tekst, obraz oraz dźwięk.

narzędzia content managera
fot.Rawpixel.com/Shutterstock.Inc

Narzędzia przydatne w procesie tworzenia treści

Pisząc i tworząc kreatywne teksty, musisz pamiętać o ich poprawności.

Hemingway Editor (www.hemingwayapp.com) lub Grammarly (www.grammarly.com) – to narzędzia przydatne do sprawdzania tekstów w języku angielskim. Przypilnują, aby Twoje frazy były dość proste i przejrzyste dla użytkowników (wskażą, które zdania są za długie, a gdzie lepiej wstawić stronę czynną zamiast biernej).

Jasnopis (www.jasnopis.pl) – to polskie narzędzie, które określa poziom trudności tekstu i to, kto może dany wpis zrozumieć. Oprócz tego zaznacza fragmenty wyraźnie trudniejsze i słowa wymagające zmiany.

LanguageTool (www.languagetool.org.pl) – to narzędzie do korekty i redakcji tekstu, które wypunktowuje błędy ortograficzne, interpunkcyjne i składniowe.

Ortograf (www.ortograf.pl) – pełni podobną rolę jak wcześniejsze narzędzie, sprawdzając tekst pod kątem poprawności typograficznej i gramatycznej.

Tworzone treści trzeba także móc gdzieś opublikować.

Landingi (www.landingi.com.pl) – stworzenie własnego landing page’a jeszcze nigdy nie było tak proste. Posiadanie własnego landingu może oczywiście posłużyć wielu celom – dystrybucji webinarów czy udostępnianiu skromniejszych treści Twojej firmy.

Papeair (www.papeair.com) – to narzędzie z kolei pomoże Ci w stworzeniu pierwszego e-booka.

Tilda (www.tilda.cc) – to narzędzie do budowania stron internetowych.

narzędzia contenet managera
fot. iJeab/Shutterstock.Inc

Obraz i dźwięk

Obraz, który pochłania dużą część uwagi internautów, musi być szczególnie dopracowany. Do tego celu służą bazy zdjęć i animacji, które możesz bez problemu wykorzystać. Tworząc posty w social mediach czy bloga z pewnością będziesz potrzebować zdjęć i grafik.

  • Bazy zdjęć.
    Popularnymi płatnymi bazami zdjęć są Shutterstok (www.shutterstock.com), Depositphotos (www.depositphotos.com), Fotolia (www.fotolia.com), ale znajdzie się też wiele darmowych baz takich jak Pixabay (www.pixabay.com), Flickr (www.flickr.com), Unsplash (www.unsplash.com) czy LibreStock (www.librestock.com).
  • Narzędzia do tworzenia grafik.
    Ładną grafikę z wykorzystaniem zdjęcia i tekstu możesz stworzyć w narzędziach takich jak Canva (www.canva.com), Pablo (www.pablo.buffer.com) czy Stencil ( www.stenciljs.com).
  • Narzędzia do testowania grafik.
    Przed wrzuceniem grafiki na Facebooka warto jednak pamiętać o sprawdzeniu długości zawartego na niej tekstu (na postach promowany tekst nie powinien przekraczać 20%). Do tego celu służy Text Overlay Tool od Facebooka (www.facebook.com/ads/tools/text_overlay).
  • Narzędzia do tworzenia infografik.
    W tym celu możesz wykorzystać Easelly (www.easel.ly) z dużą liczbą dostępnych elementów, Piktochart (www.piktochart.com) z możliwością tworzenia wykresów czy Visual.ly (www.visual.ly) przeznaczony do infografik w social mediach
narzędzia content managera
fot. Rawpixel.com/Shutterstock.Inc

WSKAZÓWKA:

Sprawdzaj jakiego rodzaju obrazy najlepiej sprzedają wśród Twoich klientów – statyczne czy animowane? Wykorzystaj bazy darmowych lub płatnych wideo, dostosuj do stylu graficznego swojej firmy i koniecznie umieść napisy! Wideo w social mediach zazwyczaj oglądane są bez dźwięku. Pamiętaj też, że pierwsze trzy sekundy są kluczowe dla użytkowników.

Zajmij się dystrybucją swoich treści

Kolejnym etapem prac jest dostarczenie treści odbiorcom. Znów w pierwszej kolejności powinieneś myśleć o grupie docelowej i to do niej dobrać odpowiednie kanały. W zależności od charakterystyki tej grupy możesz stworzoną przez Ciebie treść rozprowadzać w mediach społecznościowych, na blogach firmowych, w artykułach sponsorowanych, newsletterach, mailingu. Do planowania i dystrybuowania potrzebne są narzędzia zintegrowane z poszczególnymi kanałami.

Narzędzia przydatne w planowaniu i dystrybucji treści

Hootsuite (www.hootsuite.com) – olbrzymi system do zarządzania social mediami, a także narzędzie do planowania postów, polecane szczególnie do komunikacji na Twitterze, Instagramie i Facebooku.

CoSchedule (www.CoSchedule.com) – słynie z przejrzystego kalendarza, dzięki któremu będziesz pilnować systematyczności swoich wpisów w mediach społecznościowych, a to jeden z ważniejszych aspektów skutecznego content marketingu.

Planoly (www.planoly.com) –narzędzie dobre do planowania szczególnie na Instagramie. Pokazuje całą tablicę zdjęć, to, jak wyglądają one obok siebie, wysyła też przypomnienie o opublikowaniu posta, kiedy wcześniej zaplanujesz go w kalendarzu.

Buffer (www.buffer.com) – to jedno ze sprawdzonych narzędzi do planowania i dystrybucji wpisów w social mediach.

MailerLite (www.MailerLite.com) – to narzędzie przydatne w działaniach e-mail marketingowych. Oferuje ono różnorodne szablony i wbudowane pop-upy. Wyróżnia je także wysoka estetyka.

Freshmail (www.freshmail.pl) – to popularne i często wykorzystywane rozwiązanie, które zapewnia bezproblemową obsługę bazy e-mailowej.

Chatfuel (www.chatfuel.com) oraz Octane AI (www.octaneai.com) – to narzędzia, które pomogą Ci w dystrybucji treści (np. mogą zastąpić newsletter), za pomocą botów.

fot.JKstock/Shutterstock.Inc

Ruchomy obraz staje się teraz najpopularniejszym sposobem przykucia uwagi widza, warto również skorzystać z formatów wideo w swojej strategii content-marketingowej.

  • Narzędzia do tworzenia wideo.
    Tu przydatny będzie Animaker (www.animaker.com) czy Lumen5 (www.lumen5.com) z ścieżkami dźwiękowymi do wyboru. Możesz też skorzystać z bazy gotowych video, które da się modyfikować, przykładem jest VideoHive (www.videohive.net).
  • Narzędzia do tworzenia gifów.
    W tym przypadku świetnie sprawdzi się Gifmaker (www.gifmaker.me), podobnie działa Gifpal (www.gifpal.com) – wystarczy dodać własne zdjęcia, ustawić czas przesuwania się obrazów i gif jest gotowy.

Chcesz docierać do swoich odbiorców poprzez dźwięk, a nie obraz? Nie ma problemu!

  • Bazy dźwięków.
    Z darmowych baz dźwiękowych do dyspozycji są takie jak Freesound (www.freesound.org), SoundBible (www.soundbible.com), SoundJay (www.saundjay.com) czy Audiomicro (www.audiomicro.com)
  • Narzędzia do tworzenia podcastów.
    W tym przypadku skorzystaj z narzędzia Anchor(www.anchor.fm) lub Audacity, które umożliwiają łączenie plików i cięcia w odpowiednich momentach.
narzędzia content managera
fot. Mooshny/Shutterstock.Inc

Narzędzia pomocnicze w pracy (nie tylko) content managera

Noisli (www.noisli.com) – pomaga skupić się podczas pracy, dopasowuje dźwięk do Twoich potrzeb,

LightShot (www.app.prntscr.com) – pozwala na robienie i przesyłanie zrzutów z ekranu w łatwy sposób,

Apercite (www.apercite.fr) – służy do robienia screenów stronom internetowym,

Bitly (www.bitly.com) – skraca linki i pozwala na wpisanie własnej nazwy, pokazuje statystyki wyświetleń,

Kontentino (www.kontentino.com) – narzędzie służące m.in. do pracy z klientem, pozwala na przesyłanie materiałów do akceptacji.

Analizuj i wyciągaj wnioski

Do analizy danych niezbędnych jest kilka narzędzi, ponieważ istnieją różne metodologie ich zbierania i analizowania. W związku z tym koniecznie jest porównywanie wyników i dopasowywanie narzędzi ściśle do własnej branży

fot.Rawpixel.com/Shutterstock.Inc

Narzędzia analityczne

Brand24 (www.brand24.pl), SentiOne (www.sentione.com) i Sotrender (www.sotrender.com) – służą m.in. do monitowania hashtagów i do analizy social mediów. Sotrender wydaje również ciekawe rankingi dla każdej z branż, porównując najlepiej prowadzone profile.

NapoleonCat (www.napoleoncat.com), Socialbakers (www.socialbakers.com) lub Monitori (www.monitori.pl) – służą do analityki własnych i konkurencyjnych profili oraz moderacji, zawierają również rankingi i zestawienia. Ostatnie narzędzie pozwala na rozliczanie się za słowa kluczowe lub projekty. Newspoint (www.newspoint.pl) – to analiza treści w ponad kilkudziesięciu językach i w wielu krajach. Press Service Monitoring Mediów (www.psmm.pl) – to narzędzie do monitoringu prasy, radia i TV.

Google Analitics oraz PostReach (www.postreach.co) – to z kolei narzędzia do analizy ruchu na stronie. Z pierwszego można korzystać bezpłatnie.

Hacker Metrics (www.hackermetrics.com) – to narzędzie, które wygeneruje raporty na podstawie Analitycsa.

Crazyegg (www.crazyegg.com) – przyda się do analizy strony internetowej. Narzędzie pokazuje zachowania użytkowników na stronie.

Rozwiązania do potrzeb

Narzędzia mają wspomóc Cię przy wykonywaniu Twojej pracy, dlatego ważne jest, aby zdefiniować swoje potrzeby i wybrać najważniejsze rozwiązania. Wprowadzanie i nauka obsługi narzędzi też zajmują czas, ale w dłużej perspektywie wdrożone rozwiązania pozwolą Ci go zaoszczędzić. Przede wszystkim jednak przysłużą się efektywniejszej pracy, tworzeniu lepszych i skuteczniejszych treści. A z jakości w content marketingu nigdy nie powinieneś rezygnować.

Warto doczytać:

  • B. Stawarz-Garcia, „Content marketing i social media”, Warszawa 2017.
  • A. Jabłoński, „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)”, Warszawa 2017.

Artykuł ukazał się w magazynie Marketer+ 4(31) 2018. Numer dostępny tutaj.