Wojtek Papuziński komentuje nową kampanie River Island

#ThisIsFamily

River Island swoją kampanią #ThisIsFamily dołączył do stale powiększającego się grona marek wyciągających rękę do społeczności LGBTQ. Jest to trend, który na świecie będzie się umacniał z bardzo prostego powodu: w dzisiejszych czasach globalne marki zwyczajnie nie mogą pozwolić sobie na pomijanie w swoich działaniach reklamowych tak licznej grupy konsumentów. Nie należy więc pytać o to, czy takie działania dotrą nad Wisłę, ale kiedy to nastąpi.

kampania #ThisIsFamily
źródło: wirtualnemedia.pl

W Polsce, według danych statystycznych, żyje około 2 mln gejów i lesbijek. Można zatem śmiało powiedzieć, że stanowią oni największą mniejszość w naszym kraju. Niestety kampanii reklamowych pokazujących tę grupę społeczną lub skierowanych do niej jest jak na lekarstwo. Pojawiają się jednak pierwsze znaki nadchodzącej zmiany.

Ubiegły rok przyniósł „aż” dwa głośne wydarzenia, które otwarcie skierowane były do osób LGBTQ: kampania serialu Orange is a New Black z hasłem Orange is a Part of Rainbow Netfliksa oraz nagrodzona instalacja Niezniszczalnej Tęczy na placu Zbawiciela marki Ben&Jerry’s. Zgoda, były to działania potężnych, globalnych marek, które miały charakter mocno lokalny (oba odbyły się przy okazji warszawskiej Parady Równości), ale zaprezentowały nam, jak w ciekawy, niestandardowy i – co najważniejsze – jawny sposób komunikować się z konsumentami LGBTQ.

Wśród polskich marek znalazły się takie, które również dostrzegły potencjał w tego typu komunikacji. Pionierem takich działań był LOT, który kilka lat temu wystartował z kampanią Odkrywaj kolorową stronę świata. Na stronie internetowej przewoźnika mogliśmy zobaczyć dwóch przytulających się mężczyzn na tle tęczowej flagi. LOT promował w ten sposób połączenia z miastami uznanymi za najbardziej gay friendly na świecie.

kampania River Island
fot.lazyllama/Shutterstock.Inc

Empik to kolejna polska marka, która w tym samym czasie co Netflix i Ben&Jerry’s okazała solidarność ze społecznością LGBTQ, wstawiając na kilka dni tęczową wersję logo na swoim oficjalnym profilu FB. Allegro, największa polska platforma zakupowa, reklamuje swoje usługi na portalach i w aplikacjach skierowanych stricte do mniejszości seksualnych.

logo empik LGBTQ
źródło: media2.pl

Pamiętajmy, że reklama ma sprzedawać, budować i utrwalać wizerunek marki, ale coraz częściej także kształtować pewne wzorce zachowań i postawy społeczne. Przypomnijmy sobie słynne reklamy Benettona, które poruszały tak ważne kwestie jak walka z rasizmem i nietolerancją czy promowanie odpowiedzialnego seksu. Globalne marki obecne ze swoimi produktami czy usługami na naszym rynku jawnie komunikują się ze społecznością LGBTQ w innych krajach. To tylko kwestia czasu, kiedy zaczną używać podobnego języka w Polsce. Pracownicy agencji reklamowych są na tworzenie tego typu komunikatów gotowi, czego dowodem jest chociażby wspomniana przeze mnie instalacja Niezniszczalnej Tęczy, stworzona przez polski oddział agencji 180heartbeats + Jung v Matt.

Małe kroczki

Strach ma wielkie oczy, dlatego rewolucja będzie postępowała małymi krokami. Każda kolejna kampania będzie powoli, ale konsekwentnie przesuwała granicę. Jak widać Netflix, Ben&Jerry’s oraz pozostałe wymienione przeze mnie marki nie zniknęły z polskiego rynku. Wręcz przeciwnie – mają się bardzo dobrze. Ich działania są bacznie obserwowane i analizowane przez wiele firm w Polsce i bardzo wierzę w to, że wkrótce znajdą swoich naśladowców.

Komentarz Wojtka Papuzińskiego ukazał się na portalu www.wirtualnemedia.pl

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl