Od briefu do storyboardu, czyli jak powstaje pomysł na spot?

Brief, który znajdzie się w agencji przechodzi długą drogę. Podróż zaczyna od działu new business, potem wpada w machiny decyzyjne, aż trafia do działu strategii. Tam zaczyna się droga do dobrego pomysłu!

Dzień briefingu

Strateg opracowuje koncepcję kreatywną na podstawie briefu od klienta, własnej wiedzy i doświadczeń. W końcu nadchodzi wyczekiwany przez żądny wrażeń dział kreacji moment – briefing. Briefing działu kreacji trwa w zależności od stratega – od pół godziny do nieskończoności 😉

Różni ludzie – różne tryby pracy. Jedni najpierw mówią, potem słuchają, inni pozwalają sobie przerywać i zadawać pytania. Przed briefowaniem kreacji często odbywa się debriefing, ale kiedy i później pojawiają się wątpliwości i nie są w stanie rozstrzygnąć ich strateg, new business czy account, którzy kontaktowali się z klientem, zazwyczaj bywa tak, że można z pytaniami wrócić do klienta.

A potem? Myślimy, roztrząsamy, szukamy, grzebiemy, surfujemy… aż nastąpi burza.

Burza mózgów!

Kiedy w jednej sali spotka się kilka mózgów pełnych pomysłów, powstaje prawdziwa burza. Na spotkaniu pojawiamy się czasem z zalążkami pomysłów, a czasem po prostu z otwartą głową. Od słowa do słowa, od konceptu do konceptu, od benchmarku do benchmarku.

Czasem ktoś rzuci hasło, ktoś inny je podchwyci i tak budujemy pomysł, który finalnie okazuje się być jednym z najlepszych. A czasem ktoś przychodzi z prawie gotowym pomysłem.

Po kilku takich spotkaniach szef działu kreacji decyduje, które pomysły są najlepsze, konsultujemy je z działem strategii i po otrzymaniu zielonego światła bierzemy się za scenariusze.

Założenia briefu są różne – czasem klient wymaga od nas jedynie pomysłu na spot tv, czasem także key visuala, a czasem działań 360°. Skupmy się jednak na scenariuszach.

produkcja spotu reklamowego
fot. SFIO CRACHO

Od słowa do obrazu

Kiedy copywriter stworzy scenariusz zaczyna pracę nad opisem dla rysownika. To najczęściej rozbudowana forma scenariusza, rozszerzona o szczegółowe opisy bohaterów, scen, lokacji, często uzupełniona o zdjęcia czy referencje wideo. Opis musi jak najdokładniej wprowadzić rysownika w świat, który sobie wymyśliliśmy.

Ja zawsze pracowałam z rysownikami zdalnie i zawsze najpierw proszę o szkice, po to, by drobne rzeczy korygować na początkowym etapie rysunku. A potem? Czekamy na gotowe, kolorowe rysunki! Czekamy, czekamy…

W międzyczasie trwają prace kreatywne. Copy do spotu powstaje w zależności od copywritera – razem ze scenariuszem i opisami dla rysownika albo dopiero później, jak zazwyczaj u mnie, kiedy nad storyboardem pracuje już rysownik.

W końcu – są!

Teraz wystarczy wkleić rysunki do prezentacji, dodać opisy i tekst lektora. Prezentację wysyłamy do klienta lub jedziemy na spotkanie. A potem czekamy na feedback, ewentualnie na wyniki badań. Ale to już zupełnie inna bajka 😉

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl