W Twoim domu mieszka złodziej!

Małopolanie oddychają najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w Polsce. W sezonie grzewczym stężenia rakotwórczego benzo(a)pirenu i szkodliwych pyłów zawieszonych osiągają rekordowe wartości. Normy przekraczane są także w kurortach wypoczynkowych i uzdrowiskach. Trzeba działać!

W 2013 roku razem z Krakowskim Alarmem Smogowym w ramach kampanii „No smoging, please” przekonywaliśmy mieszkańców Krakowa, aby przestali palić węglem i zatroszczyli się o stan powietrza. Kilka lat później rozpoczynamy kolejną wspólną kampanię edukacyjną, która ma zachęcić mieszkańców Małopolski (tym razem z wyłączeniem Krakowa), do wymiany pieców.

Krakowski obwarzanek

Stan powietrza, którym oddychamy na co dzień w Krakowie, jest dla nas szczególnie istotny. Dlatego kilka lat temu zdecydowaliśmy się na spotkanie z Andrzejem Gułą z Krakowskiego Alarmu Smogowego, przekonując go, że wspólnie możemy zrobić znaczącą i widoczną kampanię. I tak też się stało. Świadomość Krakowian dotycząca smogu wzrosła, a liczba tzw. „kopciuchów” zaczęła maleć.

Od pierwszego września 2019 roku w Krakowie obowiązuje zakaz palenia węglem. Miasto z szóstego piętra naszego budynku zaczęło wyglądać czyściej, na aplikacjach częściej widzimy obszary zaznaczone na zielono i oddycha nam się nieco lżej. Niezaprzeczalnie stan powietrza w Krakowie poprawił się. Jednak istnieje jeszcze słynny „obwarzanek”, który jest aktywnym producentem smogu w Małopolsce. To ościenne miejscowości wokół Krakowa, w których nadal wiele osób pali węglem. Wieczorem i nocą zanieczyszczenia te wędrują również do miasta, tworząc z niego czerwony obszar na antysmogowych mapach.

Kampania edukacyjna w słusznej sprawie

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i Krakowski Alarm Smogowy rozpoczęli kolejną edycję kampanii antysmogowej. Skierowana jest do mieszkańców małych małopolskich miejscowości. Ma ich zachęcić m.in.: do skorzystania z dotacji w ramach programu „Czyste powietrze” i ulgi termomodernizacyjnej. Znowu włączyliśmy się w akcję.

Za pomocą nowej kampanii chcemy zwiększyć liczbę wymienionych pieców w całym regionie oraz pogłębić wiedzę na temat alternatywnych metod ogrzewania. Ponadto pragniemy przypomnieć, że do końca 2022 roku mieszkańcy Małopolski mają obowiązek wymiany pieców na węgiel lub drewno, które nie spełniają norm emisyjnych.

W ramach działań zapragnęliśmy przełamać przyzwyczajania i nawyki związane z ogrzewaniem domów węglem. Tworząc komunikację, na pierwszym miejscu postawiliśmy właściciela pieca, a nie jego sąsiada, dzieci czy środowisko, tak jak miało to miejsce w innych kampaniach.

Edukacyjna kampania

W Twoim domu mieszka ZŁODZIEJ

W Twoim domu mieszka złodziej! Stary piec kradnie Twój czas i zdrowie. Weź dotację! Pozbądź się starego pieca, zanim będzie za późno. – przekonują billboardy, które pojawiły się w weekend w wielu małopolskich miejscowościach.

Nikt nie lubi być wykorzystywany, a złodziej najczęściej wykorzystuje tych nieświadomych. W naszej kampanii złodziejem jest właśnie piec, który odbiera domownikom zdrowie, pieniądze, wygodę oraz czas. Ci przyzwyczajeni do jego obecności nie chcą go usunąć, choć ewidentnie ma negatywny wpływ na ich życie.

Brak pieca w domu to więcej miejsca, mniej ciągłych wizyt w kotłowni, więcej czasu na relaks w ogrodzie czy czytanie książek, a także lepsze relacje z sąsiadami, którym nie przeszkadza już trujący dym z komina.

Kampania edukacyjna, która rozpoczęła się w 2019 roku, wchodzi obecnie w kulminacyjna fazę. Na ulicach małopolskich miast pojawiły się billboardy. W akcję zaangażują się również gminy, które włączą się w dystrybucję materiałów edukacyjnych. W poprzednich miesiącach rozgłośnie radiowe emitowały spoty reklamowe, zaś w kolejnych tygodniach kampania pojawi się także w Internecie. W wielu punktach przy placach targowych i dyskontach spożywczych dystrybuowane będą gazetki tematyczne o ochronie powietrza i doświadczeniach osób, które zdecydowały się na wymianę starych kotłów. Na łamach dzienników i miesięczników ukażą się artykuły tematyczne oraz grafiki obrazujące zalety korzystania z nowych, ekologicznych urządzeń grzewczych.

Nasza agencja odpowiadała za ideę komunikacji oraz realizację kampanii.

Kampania samorządu województwa małopolskiego i Krakowskiego Alarmu Smogowego jest realizowana w ramach projektu LIFE-IP MALOPOLSKA / LIFE14 IPE PL 021 współfinansowanego ze środków programu LIFE Unii Europejskiej.

Więcej informacji pod adresem: www.powietrze.malopolska.pl/zmienpiec/

Teraz nie pozostaje nam nic innego, jak trzymać kciuki za to, żeby kampania dotarła do właścicieli pieców i zachęciła ich do wyrzucenia tego złodzieja z domu.