Czy Facebook rządzi światem reklamy?

Dominację Facebooka trudno kwestionować. Korzysta z niego niemal 80% użytkowników Internetu, co w Europie i USA stanowi 70% dorosłej populacji. Prawie 30% osób aktywnych w Internecie używa Instagrama, który jest także częścią Facebooka. Facebook Messenger ma niemal miliard aktywnych użytkowników, nie licząc używających przejętej przez Facebooka usługi WhatsApp.

Facebook pewny swojej pozycji

Myślę, że żadna z platform nie zagrozi Facebookowi w najbliższym czasie. Wyjątkiem mogą być niektóre rynki, na których silną pozycję mają lokalne sieci. Jest to jednak sytuacja wymuszona przede wszystkim uwarunkowaniami politycznymi. Przykładami są tu Rosja (z VK.com i społecznościowymi aspektami usług Yandeksu), Chiny czy Arabia Saudyjska.

Narzędzia społecznościowe dla klientów

Rekomendację narzędzi społecznościowych dla danego klienta zawsze poprzedzamy rzetelną analizą wymogów strategii komunikacji. Przez pewien czas widzieliśmy znaczny potencjał w Snapchacie, jednak populację jego użytkowników skutecznie przejmują Facebook Messenger i Instagram. W pewnych segmentach rynku, takich jak employer branding czy corporate PR i niektóre usługi dla biznesu, cennym narzędziem jest LinkedIn. Na uwagę zasługuje także Pinterest, szeroko wykorzystywany przez brandy lifestylowe oraz fashion. Wraz ze wzrostem możliwości algorytmów sztucznej inteligencji możemy się spodziewać szerszego wykorzystania botów w komunikatorach społecznościowych. Już teraz mamy tu rozwiązania pozwalające odciążyć client service i zespoły sprzedażowe brandów od odpowiedzi na niektóre pytania. Mogę też trafnie przekierować klienta do odpowiedniej osoby w zespole. Codziennością są proste boty inicjujące kontakt i zachęcające do nawiązania konwersacji.

reklama na Facebooku
fot. GauliLab/Shutterstock, Inc.

Reklama na Facebooku

Facebook to nie tylko Messenger, Instagram czy WhatsApp – Facebook wchłonął już ponad 60 spółek technologicznych, których patenty i know-how wzmacniają bazę technologiczną firmy. Czy w kontekście reklamowym da się bez niego żyć? Naturalnie. Każdy ze społecznościowych kanałów komunikacji ma oddzielną specyfikę. Wymaga innej strategii kontentowej oraz dotarcia do grupy docelowej. Nie zawsze są to środki najlepsze i konieczne w każdej kampanii. W budżetach mediowych naszych klientów Facebook często zajmuje istotne miejsce, ale nie posługujemy się tu sztampą i jesteśmy w stanie stworzyć strategie mediowe oparte o inne rozwiązania. Często wsparcie w mediach społecznościowych dotyczy jedynie wybranego segmentu kampanii.

Możliwości reklamowe innych kanałów social media

Podstawowe formaty reklamowe oferowane przez większość kanałów społecznościowych są do siebie podobne i ulegają konwergencji. Ich wartość leży raczej w różnej naturze samych serwisów. Jeśli wiemy, co dokładnie chcemy uzyskać za pomocą danego serwisu, dobranie ich specyficznych formatów nie będzie trudne. Jeśli chcemy na przykład trafić do wąskiej grupy managerów w wybranej branży, z pomocą może przyjść reklama w usłudze wewnętrznej poczty InMail LinkedIn. Takie ściśle targetowane media o bardzo wysokiej trafności będą nas oczywiście kosztować odpowiednio dużo.

Fragment raportu „Internet” opublikowanego w wydaniu magazynu Media & Marketing Polska, którego autorem jest Maciej Florek.