Co na co dzień robi Copywriter?

Opowiem Wam jak to wygląda. Copywriter przychodzi rano do pracy, siada przy komputerze, odpala skrzynkę mailową, zapuszcza przeglądarkę, wypija kawę/herbatę/colę, orientuje się, co jest do zrobienia i w zależności od deadline’ów zaczyna pracę lub nie. Co zabawne, na pierwszy rzut oka trudno określić, kiedy Copywriter pracuje, a kiedy nie, ale jak to mówią, po owocach pracy poznacie jego.

„Słowa, słowa, słowa”

Praca Copywritera przybiera różne formy, ale opiera się na jednym i tym samym: na słowach. Copywriter dużo mówi lub dużo pisze, a przy tym jeszcze myśli. Codzienność Copywritera pod pewnymi względami przypomina piosenkę Beaty Kozidrak. Jak to leciało… „Myśli i słowa, by znowu budować nowy dzień, nowy, nowy dzień…”?

Copywriter pisze teksty użytkowe i to ma swoje daleko idące konsekwencje. Jedna z nich tyczy się objętości. Choć napisałem, że Copywriter pisze dużo, to zwykle ma do napisania jedno zdanie, góra dwa. Ale to musi być naprawdę zajebiście dobre zdanie. A uwierzcie mi, wcale nie jest to takie łatwe.

Najlepsze, co wychodzi spod ręki Copywritera powinno być nie tylko świeże i fajne, ale przede wszystkim funkcjonalne i dobrze wyrażające ideę, której Copywriter z reguły jest autorem, współautorem lub chociaż świadkiem.

Copyright

Kwestia autorstwa jest zresztą bardzo ważna i warto w tym momencie rozprawić się z jednym
z mitów dot. pracy Copywritera. Otóż Copywriter nie jest typem demiurga, który sprawuje całkowitą kontrolę nad wszystkim. Właściwie, to jest wręcz przeciwnie.

Powód jest prosty: nic nie powstaje w próżni, pomysły biorą się ze wspólnej pracy. W optymalnych warunkach Copywriterowi pozostaje ubrać je w słowa, nadając im przy tym charakteru i wyrazu. To spore wyzwanie z uwagi na fakt, że praca w agencji reklamowej przebiega między ludźmi, którzy, jak wszyscy inni reprezentanci tego gatunku, zamiast zwalczać chaos, produkują go w nadmiarze.

Copywriter zawsze mierzy się z oczekiwaniami innych, którzy wysyłają z reguły sprzeczne sygnały
i mgliście formułują swoje oczekiwania. Ludzie oczekują od Ciebie, że stworzysz coś nowego, ale nie za bardzo nowego, bo w końcu, to musi być zrozumiałe i wszyscy lubimy piosenki, które już znamy. Aby temu podołać Copywriter musi lawirować, naginać rzeczywistość, stwarzać i burzyć całe światy. I to jest super uczucie.

Target

Ale to wszystko wbrew pozorom ma cel, bo zadaniem Copywritera jest trafiać do ludzi, to zresztą nadrzędny cel reklamy per se (bez jego zrealizowania nie byłoby sprzedaży, która rzekomo napędza cały ten wehikuł). Chodzi nie tylko o mityczną grupę docelową, czyli młodych, wykształconych z dużych ośrodków albo innych millenialsów, ale przede wszystkim o Krzyśka, Bartka, Jolkę, Natalię i wielu innych, z którymi Copywriter spotyka się na co dzień w pracy. Od nich wszystko się zaczyna.

Aby zrealizować swój cel, Copywirter musi walczyć z ograniczeniami, swoimi i innych. Przekraczać je, gdy jest to konieczne, ale i pielęgnować, jeśli sytuacja tego wymaga. Brzmi to nieco pompatycznie, ale to jest właśnie najważniejsza rzecz, którą Copywriter robi na co dzień. W dużym skrócie, bo w reklamie im krócej, tym lepiej.

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl