Social media w 2017 roku – podsumowanie

Nadszedł okres podsumowań. Jaki był rok 2017 w kategorii „social media”?

1. Najważniejszy sukces 2017?

Czasem największa porażka może przerodzić się w największy sukces. Narastający kryzys zaufania spowodował, że użytkownicy stali się bardziej świadomi, a marki bardziej odpowiedzialne.

2. Największa porażka 2017?

Narasta kryzys zaufania.To, że media kłamią, to już wiemy. Wiemy też, że reklamy, nawet jak nie kłamią, to manipulują zastaną rzeczywistością, dostosowując ją do swoich potrzeb, coraz częściej przekonujemy się również, że w Internecie prawdy też nie znajdziemy. W tym roku Łukasz Jakóbiak spełnił swoje marzenie i trafił do programu The Ellen Show, piękna Dee Dee szukała swojego Wojtka z Polski, a na Instagramie masowo zaczęły powstawać profile, na których, o ironio, znajdziemy wyłącznie rekomendacje samych dobrych produktów. Powoli przyzwyczajamy się, że słynne blogerki przeistoczyły się we wspaniałe medium reklamowe, a teraz zaczynamy oswajać się z myślą, że Asia spod piątki również nie wstawia każdego dnia produktu „ulubionej marki” bezinteresownie. I tu pojawia się problem, bo dużo łatwiej stracić zaufanie niż je odbudować. Social media przestają być wiarygodne.

3. Najważniejsza zmiana w 2017?

O istnieniu szklanego sufitu na Facebooku marketerzy wiedzieli od dawna. Aktualnie szklany sufit opuszcza się coraz niżej i wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości określenie: „Nie ma Cię na Facebooku? Nie istniejesz” ewoluuje w: „Nie płacisz? Nie istniejesz”. Zasięgi organiczne zaczynają spadać na łeb, na szyję. Czarne przepowiednie marketerów zaczynają się urzeczywistniać.

4. Najważniejsze wydarzenie w 2017?

Niewątpliwie jednym z kluczowych tegorocznych wydarzeń jest kryzys ryczącego Energy Drinka. Buntowniczy Tiger, który przez długi czas w swojej komunikacji balansował na krawędzi dobrego smaku, 1 sierpnia ją przekroczył. Buńczuczny tygrys bardzo szybko zmienił się w słodkiego kotka, Maspex zabłysnął świetnym PR, a Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej odnotował pokaźną wpłatę na swoje konto. Wszystko dobre, co się dobrze kończy!

5. Najciekawsze trendy w 2017?

Młode osoby coraz częściej odchodzą od Facebooka. Dużo atrakcyjniejszy staje się kontent wizualny, który oferuje Instagram oraz Snapchat. Bardzo możliwe, że za kilka lat Facebook będzie musiał oddać koronę, a na zagrzanym przez niego miejscu usiądzie ktoś zupełnie inny.

6. Najtrudniejsze wyzwania w 2017?

Marka na Facebooku to już chleb powszedni, ale pozostaje pytanie: co zrobić, by nie zniknąć w gąszczu reklam? Użytkownicy wiedzą już, czym jest post sponsorowany, wiedzą też, że influencerzy za darmo nie piszą recenzji. Największym wyzwaniem staje się więc zyskanie wiarygodności. Marka w social mediach ma nie tylko sprzedawać, ale powinna również stać się wiernym towarzyszem konsumenta, rozumieć jego potrzeby, śmiać się, kiedy on się zaśmieje, doradzić, kiedy tego potrzebuje.

fot. sondem/Shutterstock, Inc.

7. Najciekawsza kampania/akcja 2017?

Moim niekwestionowanym tegorocznym faworytem jest IKEA, która zawsze pojawia się w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie. Wielkie oklaski należą się za świetną reakcję (i równie dobrą kreację) na sprzedaż za rekordową kwotę obrazu Leonarda Da Vinci. Real Time Marketing? IKEA, robisz to dobrze!

8. Ocena obecnej kondycji branży?

W czasach, kiedy decyzje zakupowe nie ograniczają się do zobaczenia reklamy i wysłuchania opinii sąsiadki, media społecznościowe odgrywają kluczową rolę i nic nie zapowiada się, aby miało się to zmienić. Globalna wioska potrzebuje swoich globalnych nośników.

9. Jakie zmiany czekają nas w 2018?

Jeszcze większy nacisk położony zostanie na społeczną odpowiedzialność biznesu. Wzrasta świadomość konsumentów, którzy coraz częściej czytają etykiety i ingerują w politykę firmy. Z kwestii technicznych, Facebook dalej będzie zmierzał to przeistoczenia się w medium nie tylko wizerunkowe, ale również sprzedażowe.

10. Jakie wyzwania czekają nas w 2018?

Największym wyzwaniem niezmiennie jest dotrzymanie kroku konsumentowi. Trzeba wiedzieć gdzie i kiedy być oraz jak mówić, by odbiorca nie tylko Cię usłyszał, ale też zrozumiał (i polubił!).

11. Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018?

Większy nacisk położony zostanie na jakość, a nie na ilość. Marki przestaną zarzucać użytkowników treściami, a istotniejsza stanie się jakość publikowanego materiału. Ważna będzie również personalizacja treści, odbiorca musi czuć się dopieszczony. Rozbudowane zostaną także narzędzia pozwalające na dotarcie do grupy docelowej.

Wszystko wskazuje jednak na to, że pewne rzeczy pozostaną jednak niezmienne i marketerzy dalej ze smutkiem w oczach będą obserwowali, jak wzrasta koszt dotarcia do odbiorcy.

12. Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018?

Na to, aby śledzić, co w Internecie piszczy i nie ograniczać się tylko i wyłącznie do Facebooka. Warto również pamiętać, by w pogoni za konsumentem nie pójść o jeden krok za daleko.

 

Tekst opublikowany w serwisie NowyMarketing.pl.

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl