Od briefu do storyboardu, czyli jak powstaje pomysł na spot?

Brief, który znajdzie się w agencji przechodzi długą drogę. Podróż zaczyna od działu new business, potem wpada w machiny decyzyjne, aż trafia do działu strategii. Tam zaczyna się droga do dobrego pomysłu!

Dzień briefingu

Strateg opracowuje koncepcję kreatywną na podstawie briefu od klienta, własnej wiedzy i doświadczeń. W końcu nadchodzi wyczekiwany przez żądny wrażeń dział kreacji moment – briefing. Briefing działu kreacji trwa w zależności od stratega – od pół godziny do nieskończoności 😉

Różni ludzie – różne tryby pracy. Jedni najpierw mówią, potem słuchają, inni pozwalają sobie przerywać i zadawać pytania. Przed briefowaniem kreacji często odbywa się debriefing, ale kiedy i później pojawiają się wątpliwości i nie są w stanie rozstrzygnąć ich strateg, new business czy account, którzy kontaktowali się z klientem, zazwyczaj bywa tak, że można z pytaniami wrócić do klienta.

A potem? Myślimy, roztrząsamy, szukamy, grzebiemy, surfujemy… aż nastąpi burza.

Burza mózgów!

Kiedy w jednej sali spotka się kilka mózgów pełnych pomysłów, powstaje prawdziwa burza. Na spotkaniu pojawiamy się czasem z zalążkami pomysłów, a czasem po prostu z otwartą głową. Od słowa do słowa, od konceptu do konceptu, od benchmarku do benchmarku.

Czasem ktoś rzuci hasło, ktoś inny je podchwyci i tak budujemy pomysł, który finalnie okazuje się być jednym z najlepszych. A czasem ktoś przychodzi z prawie gotowym pomysłem.

Po kilku takich spotkaniach szef działu kreacji decyduje, które pomysły są najlepsze, konsultujemy je z działem strategii i po otrzymaniu zielonego światła bierzemy się za scenariusze.

Założenia briefu są różne – czasem klient wymaga od nas jedynie pomysłu na spot tv, czasem także key visuala, a czasem działań 360°. Skupmy się jednak na scenariuszach.

fot. SFIO CRACHO

Od słowa do obrazu

Kiedy copywriter stworzy scenariusz zaczyna pracę nad opisem dla rysownika. To najczęściej rozbudowana forma scenariusza, rozszerzona o szczegółowe opisy bohaterów, scen, lokacji, często uzupełniona o zdjęcia czy referencje wideo. Opis musi jak najdokładniej wprowadzić rysownika w świat, który sobie wymyśliliśmy.

Ja zawsze pracowałam z rysownikami zdalnie i zawsze najpierw proszę o szkice, po to, by drobne rzeczy korygować na początkowym etapie rysunku. A potem? Czekamy na gotowe, kolorowe rysunki! Czekamy, czekamy…

W międzyczasie trwają prace kreatywne. Copy do spotu powstaje w zależności od copywritera – razem ze scenariuszem i opisami dla rysownika albo dopiero później, jak zazwyczaj u mnie, kiedy nad storyboardem pracuje już rysownik.

W końcu – są!

Teraz wystarczy wkleić rysunki do prezentacji, dodać opisy i tekst lektora. Prezentację wysyłamy do klienta lub jedziemy na spotkanie. A potem czekamy na feedback, ewentualnie na wyniki badań. Ale to już zupełnie inna bajka 😉

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl