Dobrze wypieczone kampanie świąteczne

Świąteczne budowanie wizerunku marki

Magia świąt w dużej mierze opiera się na… oczekiwaniu. Zaczynamy odliczać dni pozostałe do Bożego Narodzenia już w listopadzie czy nawet w październiku. Coraz więcej marek dostrzega potencjał, który kryje się w tym napięciu, i decyduje się realizować reklamy świąteczne. Także odbiorcy zaczynają czeka na najlepsze spoty tego typu niczym dzieci na przybycie świętego Mikołaja. Najbardziej znane przykłady udanych kampanii świątecznych to coroczne reklamy Coca-Coli, Johna Lewisa, czy, ostatnio, naszego rodzimego Allegro.

Reklamy świąteczne to format szczególny i można się pokusić o stwierdzenie, że nie pełni on wyłącznie funkcji sprzedażowych, zwłaszcza w obszarze jednej kategorii produktowej. Tak naprawdę ma w dużej mierze budować i umacniać wizerunek danej marki. To przemyślana strategia, rozłożona na okres wieloletniego oddziaływania, gdzie z każdym rokiem pogłębia się pozytywna percepcja marki. Zapisuje się ona w naszej świadomości jako ciepła, rodzinna, bliska sercu i taka, której można zaufać. Dodatkowo sam format świąteczny odbierany jest jako nienachalny, przeciwnie: jako przyjemny, wzruszający i oczekiwany. Tak jak święta.

Z czego składa się ciekawa, dobra, wzruszająca reklama świąteczna?

1. Emocje. W czystej postaci. Reklamy świąteczne to prawdziwi dostawcy wzruszeń i wyciskacze łez. Dotykają emocji towarzyszących nam podczas przygotowań do świąt, kiedy myślimy o najbliższych, kiedy wybieramy dla nich prezenty, przygotowujemy świąteczne potrawy, planujemy zimowe eskapady czy szalonego Sylwestra.

2. Dobry storytelling. To on wywołuje emocje. Każda historia musi być lekka i związana ze świętami. Drugim niezbędnym elementem poza oczekiwaniem jest poszukiwanie: celu, radości, siebie. Przemycamy nienachalny, prosty komunikat: święta to czas szukania prezentów dla najbliższych, który najlepiej spędzić w odpowiednim sklepie, żeby osiągnąć jak najlepszy efekt – sprawić wszystkim jak najwięcej radości.

3. Jesteśmy blisko ciebie… a w reklamie stawiamy na naturalność. Opowiadane historie to wprawdzie nadal piękne bajki, ale obserwujemy również odchodzenie od przesłodzonego perfekcjonizmu. Święta przestają się kojarzyć wyłącznie z idealnymi ciastami i pięknie wypucowaną podłogę – teraz to czas dla naszej rodziny i przyjaciół, kiedy razem możemy się powygłupiać i pobrudzić kuchnię, aby przypalić ciasto albo ulepić masę pierniczków dla babci.

4. W Święta jesteśmy razem. Definicja rodzinnych świąt uległa ostatnio zmianie. Obecnie obchodzimy je nie tylko z naszą rodziną czy przyjaciółmi. Coraz częściej pojawia się też nasza mała lokalna społeczność. Sąsiedzi, kasjerka z naszego ulubionego sklepu, bezdomny na ulicy czy wreszcie metaforyczny „pan z księżyca” z reklamy Johna Lewisa z 2015 roku. Warto trzymać z marką, która szerzy takie pozytywne wartości.

Wizerunek budowany z dobrych elementów

5. Gwiazdki, światełka, choinka, śnieg i św. Mikołaj. Nieodłączne elementy świąt, rozpoznawalne na całym świecie. Najważniejszy z nich św. Mikołaj może być przedstawiony dosłownie jak w reklamach Coca-Coli czy Pepsi-Coli, metaforycznie jak w reklamie Allegro albo mogą się w niego wcielać sami bohaterowie reklamy, tak jak w jak świątecznej reklamie marki Kaufland pt. Słodkie Mikołaje.

6. Zaskakujące zakończenie. Równie ważne jak intrygujący wstęp i podtrzymujące napięcie rozwinięcie historii jest ciekawe, niesztampowe zakończenie, które wciśnie nas w fotel i spowoduje, że od razu wrzucimy reklamę na nasz profil społecznościowy.

7. Przedstawiamy bogactwo asortymentu. Sama reklama nie skupia się na pokazywaniu konkretnego produktu, ale świąteczna atmosfera jest też świetnym pretekstem do pokazania szerokości asortymentu danej marki. Święta to obficie zastawiony stół, choinka z mnóstwem prezentów, to odwiedzający nas goście – dla każdego pragniemy znaleźć coś dobrego.

8. Nienachalna reklama. Historie opowiadamy z lekkością, nie przytłaczamy ciężką formą ani treścią. Najlepiej, aby sama fabuła była dodatkowo okraszona sporą dawką humoru i stanowiła zastrzyk pozytywnej energii.

9. Sprawiamy, że czekasz. W świecie, gdzie odchodzi się od oglądania reklam, format filmów świątecznych sprawia, że nikt już nie chce wcisnąć guzika „pomiń”.

Dobrze wypieczona reklama

Przepis na udaną reklamę świąteczną jest jak przepis na dobre ciasto – aby wyszło smaczne, proporcje muszą zostać zachowane. Podstawa to odpowiednio zaserwowany poziom ciepła, słodyczy, humoru i wzruszeń. Po prostu reklama w duchu friendly! Wesołych świąt!

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl