Czy marki w święta mogą zrobić coś dobrego?

Okres przed Bożym Narodzeniem to czas, w którym marketerzy prześcigają się na pomysły i kreatywność. Na szczęście dla odbiorców, reklamy i akcje marketingowe nie tylko sprzedają produkt czy usługę, ale mają walory zarówno estetyczne, jak i emocjonalne.

Każdy z nas pamięta ubiegłoroczne kampanie lotniska Heathrow, allegro czy niemieckiej Edeki. A właśnie dlatego, że te kampanie bazowały na emocjach, miło się je oglądało i przede wszystkim wzruszały. Nie były tylko pustym przekazem reklamowym, ale motywowały do krótkiej refleksji.

W tym roku także było głośno o reklamie allegro (tym razem w odsłonie „Podziel się tym, co masz cennego”), natomiast warto przyjrzeć się też działaniom takich marek jak M&S, Nivea czy Heineken.

Paddington w roli pomocnika Mikołaja

Zaczynając od spotu M&S i misia Paddingtona. W tej historii pokazanych jest kilka pozytywnych aspektów takich jak wzajemne pomaganie sobie, dzielenie się, ale również istotna kwestia, jaką jest sposób postrzegania innych. Paddington przez przypadek uznaje złodzieja za świętego Mikołaja i postanawia pomóc mu rozdać prezenty (które wcześniej złodziej ukradł). Złodziej oddaje wszystkie prezenty, a na dodatek otrzymuje swój prezent od Paddingtona – kanapkę. Niedźwiadek nie widzi w mężczyźnie złodzieja, ale dobrego człowieka. Dzięki temu ten zaczyna się inaczej zachowywać wiedząc, że ktoś inny przypisuje mu dobre cechy i go docenia. To dobra lekcja dla odbiorców, mówiąca o tym, że to, jak postrzegamy innych wpływa na ich zachowanie. Myślmy więc o ludziach bardziej pozytywnie, a może dzięki temu będą lepszymi osobami. Musimy pamiętać, że odbiorcami reklam są nie tylko dorośli, ale również dzieci, które wyciągają swoje wnioski. Jest to jeden z powodów, dla których reklamy powinny nieść pozytywne przesłanie.

fot. Grizanda/Shutterstock, Inc.

Marki pomagają pamiętać o innych

Inną pozytywną akcją jest „Pielęgnuj bliskość w święta” marki Nivea. Choć nie jest to nadzwyczaj oryginalny pomysł – przesyłanie kartek z życzeniami bliskiej osobie raz na jakiś czas pojawia się w akcjach marketingowych – to warto pochwalić tego typu akcje za to, że dzięki nim ludzie namawiani są do zrobienia czegoś pozytywnego. Chyba każdy cieszyłby się z otrzymania od znajomego kartki z życzeniami, nawet jeśli byłaby sygnowana logotypem marki. Mimo wszystko są to ciepłe słowa od bliskiej osoby.

Bardzo fajną akcję świąteczną stworzył też Heineken. Zadaniem było napisanie życzeń dla bliskiej osoby. Najciekawsze propozycje były nagradzane – w czasie trwania akcji każdego dnia wybierano 100 osób, które napisały najbardziej kreatywne życzenia. To, co wyróżnia tę akcję na tle innych to to, że oprócz życzeń adresaci otrzymywali karton piwa. Co więcej, otrzymywał go również autor życzeń.

Czy to nie jest fajne? Każdemu mężczyźnie ten pomysł na pewno się spodobał. Czy jest w tym wartość dodana? Tak! Konsumenci nie tylko sami otrzymują nagrodę w postaci produktu marki, ale marka angażuje ludzi do zrobienia miłej niespodzianki komuś bliskiemu!

fot. Yulia Grigoryeva/Shutterstock, Inc.

Świąteczne emocje

Czy powyżej podane przykłady akcji świątecznych są wartościowe? Czy wzbudzają emocje? Czy w jakiś sposób skłaniają do refleksji nad swoim życiem? Ocenę zostawiam Wam, odbiorcom. Na pewno każdy z Was będzie miał na ten temat swoje zdanie i inne odczucia.

Ja osobiście zawsze będę zwolennikiem przemycania w świecie reklamowym wartości pozytywnych, mających dobry wpływ na odbiorców, na ich postawy i emocje. Bo skoro my, twórcy z branży reklamowej, odpowiadamy za treści marketingowe, otaczamy ludzi informacjami, to niech nie będą to tylko puste komunikaty.

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl