Kilka słów o stanowisku New Business Managera

Jakie są wady i zalety stanowiska New Business Managera?

Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Pracowałem w trochę innej branży na stanowisku, które łączy kompetencje nju biznesa i account managera. Trochę przeraził mnie fakt, że moje długo budowane relacje z potencjalnymi klientami przejmie ktoś inny, ale w sumie to wychodzi wszystkim na dobre 😉 Natomiast od początku studiów czułem, że moje miejsce jest w tym pierwszym kontakcie z klientem.

Szczeble kariery na tym stanowisku w dużej mierze zależą od potrzeby agencji, planu na siebie i rozmów z przełożonymi. Naturalnym wydaje się pójście w stronę bardziej zarządczą – jako szef teamu bądź business development, który wiążę się z trochę innymi obowiązkami.

W branży widać również takie pomysły jak New Business Executive, New Business Specialist, dodawanie seniorów itp. To w sumie chyba nie ma wielkiego znaczenia – każdy robi z grubsza to samo.

Co należy do obowiązków New Business Managera?

Na pewno reprezentowanie agencji na zewnątrz, kontakty z potencjalnymi klientami (brzydko zwanych – leadami) ale generalnie sprowadza się to do jednego – pozyskiwania dla agencji nowych briefów. Można powiedzieć, że New Business Manager to tańsza alternatywa polisy bezpieczeństwa 😉

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Musisz umieć słuchać. Paradoksalnie, musisz też umieć ładnie mówić. Wszak po drugiej stronie zanim ktoś odpowie na Twoje pytania musi uznać, że w ogóle warto Ci poświęcić czas. Najważniejsza cecha to dla mnie wytrwałość. Bez niej nie wytrzymasz zbyt długo na tym stanowisku.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

Codzienne wyzwania i prezentacje u klientów. Zwłaszcza te, o które najdłużej się walczyło. Najprzyjemniej jest usłyszeć zdanie: „Dziękuję, że mnie Pan przekonał do zaproszenia agencji – przerośliście jakiekolwiek oczekiwania”. W sumie, po to istnieje funkcja New Business Managera.

fot. Rawpixel.com/Shutterstock, Inc.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Wszyscy szukają trudności w obszarze znalezienia właściwego kontaktu i przekonania do wysłania briefu. Do tego wystarczy jednak odrobina wytrwałości, dobre portfolio i PR wokół agencji. Przecież kompetentny marketer nie zaprosi agencji tylko dlatego, że dobrze mu się z kimś rozmawia.

Dla mnie największym minusem jest konieczność odmawiania. Najtrudniej odrzucić te przetargi, nad którymi pracujesz od blisko roku, masz świetne relacje i marketer sam pamięta, że warto Cię zaprosić. A tu zonk. Agencja nie ma czasu ze względu na obłożenie projektowe albo w międzyczasie wpadła konkurencja przez polecenie, która blokuje możliwość współpracy w danym segmencie. No i trudny jest też moment, który może nadejść – tzw. posucha przetargowa. Trzeba przetrwać 😉

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Twoja podstawa zależy od tego w jakiej sytuacji jest agencja. Paradoksalnie im gorzej, tym więcej możesz oczekiwać bo agencja będzie miała nóż na gardle. Co do prowizji, czyli najważniejszej części to też mocno zależy od sytuacji rynkowej agencji. Czasem briefy przychodzą same, czasem trzeba o nie zawalczyć. Można powiedzieć – sky is the limit!

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Na początek szukaj w 2 i 3 lidze agencji. W końcu nie ma piłkarzy startujących od Premier League 😉 Jak tam zdobędziesz doświadczenie i uznanie, więksi sami się zgłoszą 😉

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Trudne pytanie – wszak prawie nikt nie chce się tym zajmować. Wiele osób traktuje to stanowisko jako przystanek do Account Managera. Jednak jeśli jesteś takim wariatem jak ja – działaj i nie poddawaj się. Najlepsze briefy rodzą się miesiącami!

A jeśli jesteś już na etapie szukania takiej pracy i czujesz, że pasowałbyś do nas napisz na rekrutacja@schulz.com.pl!

 

Tekst został opublikowany w serwisie NowyMarketing.pl.

Newsletter

Najnowsze wieści bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Schulz brand friendly, z siedzibą w Krakowie, ul. Na Zjeździe 11.

FreshMail.pl